ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΤΩΝ ΚΑΝΤΟΝΙΩΝ ΤΗΣ ΡΟΤΖΑΒΑ (ΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ)


(Μετάφραση για το "Γραφείο 18-71": Γ.Κ.)

ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΤΩΝ ΚΑΝΤΟΝΙΩΝ ΤΗΣ ΡΟΤΖΑΒΑ (ΣΥΝΤΑΓΜΑ)


Εμείς, οι λαοί των Δημοκρατικών Αυτόνομων Περιφερειών του
Αφρίν, της Τζαζίρα και του Κομπάνι, μια συνομοσπονδία Κούρδων,
Αράβων, Ασσύριων, Αραμαίων, Τουρκομάνων, Αρμένιων και
Τσετσένων, με ελεύθερη βούληση και πλήρη συνείδηση
διακηρύττουμε και θεσπίζουμε τον παρόντα Χάρτη.
Για την επίτευξη της ελευθερίας, της δικαιοσύνης, της αξιοπρέπειας
και καθοδηγούμενος απ’ τις αρχές της ισότητας και της
περιβαλλοντικής βιωσιμότητας, ο Χάρτης διακηρύττει ένα νέο
κοινωνικό συμβόλαιο, βασισμένο στην αμοιβαία και ειρηνική
συνύπαρξη, καθώς και την κατανόηση μεταξύ του συνόλου των
συνιστωσών της κοινωνίας. Προστατεύει τα θεμελιώδη ανθρώπινα
δικαιώματα και τις ελευθερίες και επαναβεβαιώνει το δικαίωμα
των λαών στον αυτοκαθορισμό.


Κάτω απ’ το Χάρτη, εμείς, οι λαοί των Αυτόνομων Περιφερειών,
[είμαστε] ενωμένοι υπό το πνεύμα της συμφιλίωσης, του
πλουραλισμού και της δημοκρατικής συμμετοχής έτσι ώστε όλοι να
είναι σε θέση να εκφραστούν ελεύθερα στη δημόσια ζωή.
Οικοδομώντας μια κοινωνία απαλλαγμένη απ’ τον απολυταρχισμό,
το μιλιταρισμό, τον συγκεντρωτισμό και την παρέμβαση της
θρησκευτικής αρχής στις δημόσιες υποθέσεις, ο Χάρτης
αναγνωρίζει την εδαφική ακεραιότητα της Συρίας και επιδιώκει να
διατηρήσει την τοπική και διεθνή ειρήνη.
Θεσπίζοντας τον παρόντα Χάρτη, ανακηρύττουμε ένα πολιτικό
σύστημα και μια πολιτική διακυβέρνηση, βασισμένα στο κοινωνικό
συμβόλαιο που συνενώνει το πλούσιο μωσαϊκό της Συρίας μέσω
μιας μεταβατικής φάσης απ’ τη δικτατορία, τον εμφύλιο πόλεμο και
την καταστροφή, σε μια νέα δημοκρατική κοινωνία όπου η
πολιτική ζωή και η κοινωνική δικαιοσύνη προστατεύονται.

Ι


ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ


Άρθρο 1

Ο Χάρτης των Αυτόνομων Περιφερειών του Αφρίν, της Τζαζίρα και
του Κομπάνι [εφεξής «ο Χάρτης»] αποτελεί ένα ανανεωμένο
κοινωνικό συμβόλαιο μεταξύ των λαών των Αυτόνομων
Περιφερειών. Το Προοίμιο αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του
Χάρτη.

Άρθρο 2

α) Η εξουσία ανήκει και πηγάζει απ’ το λαό των Αυτόνομων
Περιφερειών. Ασκείται απ’ τα κυβερνώντα συμβούλια και τους
δημόσιους θεσμούς που εκλέγονται μέσω της λαϊκής ψήφου.
β) Ο λαός αποτελεί τη μοναδική πηγή της νομιμότητας του
συνόλου των κυβερνώντων συμβουλίων και δημόσιων θεσμών που
βασίζονται στις δημοκρατικές αρχές, απαραίτητες για μια ελεύθερη
κοινωνία.

Άρθρο 3

α) Η Συρία αποτελεί ελεύθερο, κυρίαρχο και δημοκρατικό κράτος,
κυβερνώμενο από ένα κοινοβουλευτικό σύστημα, βασισμένο στις
αρχές της αποκέντρωσης και του πλουραλισμού,
β) Οι Αυτόνομες Περιφέρειες αποτελούνται απ’ τα τρία καντόνια,
του Αφρίν, της Τζαζίρα και του Κομπάνι, αναπόσπαστο τμήμα του
Συριακού εδάφους. Τα διοικητικά κέντρα των συγκεκριμένων
Καντονιών είναι: η πόλη Αφρίν για το Καντόνι του Αφρίν, η πόλη
του Καμισλί για το Καντόνι της Τζαζίρα και η πόλη του Κομπάνι για
το Καντόνι του Κομπάνι.γ) Το Καντόνι της Τζαζίρα παρουσιάζει εθνική και θρησκευτική διαφοροποίηση, με Κούρδους, Άραβες, Ασσύριους, Τσετσένους,
Αρμένιους, Μουσουλμάνους, Χριστιανούς και κοινότητες των
Γιαζιντί να συνυπάρχουν ειρηνικά και σ’ αδερφοσύνη. Η εκλεγμένη
Νομοθετική Συνέλευση εκπροσωπεί και τα τρία καντόνια των
Αυτόνομων Περιφερειών.
 

Η ΔΟΜΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΤΩΝ ΑΥΤΟΝΟΜΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ


Άρθρο 4

1. Η Νομοθετική Συνέλευση.
2. Τα Εκτελεστικά Συμβούλια.
3. Η Ανώτατη Εκλογική Επιτροπή.
4. Τα Ανώτατα Συνταγματικά Δικαστήρια.
5. Τα Δημοτικά/Επαρχιακά Δικαστήρια.

Άρθρο 5

Τα διοικητικά κέντρα του κάθε Καντονιού είναι:
Η πόλη Καμισλί, Καντόνι της Τζαζίρα.
Η πόλη του Αφρίν, Καντόνι του Αφρίν.
Η πόλη του Κομπανί, Καντόνι του Κομπανί.

‘Αρθρο 6

Όλοι οι άνθρωποι και οι κοινότητες είναι ίσοι στα μάτια του νόμου,
όπως ακριβώς στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις.

‘Αρθρο 7

Όλες οι πόλεις, οι κωμοπόλεις και τα χωριά της Συρίας που
προσχωρούν στο Χάρτη, μπορούν να σχηματίσουν Καντόνια μέσα
στα όρια των Αυτόνομων Περιφερειών.

Άρθρο 8

Κάθε Καντόνι των Αυτόνομων Περιφερειών βασίζεται στην αρχή
της τοπικής αυτο-κυβέρνησης. Τα Καντόνια μπορούν να εκλέγουν
ελεύθερα τους αντιπροσώπους τους και τα αντιπροσωπευτικά τους
σώματα, όπως επίσης να διεκδικούν τα δικαιώματά τους αρκεί αυτά
να μην αντιτίθενται στα άρθρα του Χάρτη.

Άρθρο 9

Οι επίσημες γλώσσες του Καντονιού της Τζαζίρα είναι η Κουρδική,
η Αραβική και η Αραμαϊκή. Κάθε κοινότητα έχει το δικαίωμα να
διδάσκει και να διδάσκεται τη μητρική της γλώσσα.

Άρθρο 10

Οι Αυτόνομες Περιφέρειες δεν θα εμπλέκονται στα εσωτερικά
ζητήματα τρίτων χωρών και θα διασφαλίζουν τις σχέσεις τους με
τα γειτονικά κράτη, επιλύοντας κάθε διαφορά με τρόπο ειρηνικό.

Άρθρο 11

Οι Αυτόνομες Περιφέρειες έχουν το δικαίωμα να εκπροσωπούνται
απ’ τη δική τους σημαία, τα δικά τους εμβλήματα και τους δικούς
τους ύμνους. Τα συγκεκριμένα σύμβολα θα ορίζονται διά νόμου,

Άρθρο 12

Οι Αυτόνομες Περιφέρειες αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα της
Συρίας. Αποτελούν πρότυπο για ένα μελλοντικό αποκεντρωτικό
σύστημα ομοσπονδιακής διακυβέρνησης της Συρίας.

II

ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ

Άρθρο 13

Θα υπάρχει διαχωρισμός εξουσιών, ανάμεσα στη νομοθετική,
εκτελεστική και δικαστική.

Άρθρο 14

Οι Αυτόνομες Περιφέρειες θα προσπαθήσουν να υλοποιήσουν ένα
πλαίσιο μεταβατικών μέτρων δικαιοσύνης. Θα ληφθούν μέτρα για
να μεταβληθεί η κληρονομιά των σωβινιστικών και μεροληπτικών
Κρατικών πολιτικών, περιλαμβανομένου αυτού της καταβολής
αποζημιώσεων στα θύματα, σε επίπεδο ατόμων και κοινοτήτων,
στα όρια των Αυτόνομων Περιφερειών.

Άρθρο 15

Οι Μονάδες Προστασίας του Λαού (YPG) αποτελούν τη μοναδική
στρατιωτική δύναμη των τριών Καντονιών, με την εντολή να
προστατεύουν και να υπερασπίζονται την ασφάλεια των
Αυτόνομων Περιφερειών και των λαών τους, ενάντια στις
εσωτερικές και εξωτερικές απειλές. Οι Μονάδες Προστασίας του
Λαού δρουν σύμφωνα με το αναγνωρισμένο αυτονόητο δικαίωμα
της αυτοάμυνας. Η διοικητική εξουσία όσον αφορά τις Μονάδες
Προστασίας του Λαού παρέχεται απ’ το Σώμα Άμυνας μέσω της
Κεντρικής Διοίκησής του. Η σχέση του με τις ένοπλες δυνάμεις της
κεντρικής Κυβέρνησης θα καθοριστεί απ’ τη Νομοθετική Συνέλευση
με ειδικό νόμο.
Οι δυνάμεις της Ασαγίς [αστυνομία] είναι επιφορτισμένες με τις
λειτουργίες της πολιτικής αστυνόμευσης στις Αυτόνομες
Περιφέρειες.

Άρθρο 16

Αν ένα δικαστήριο ή άλλο δημόσιο σώμα θεωρεί ότι μια διάταξη
έρχεται σ’ αντίθεση με διάταξη ενός θεμελιώδους νόμου ή με μια
διάταξη οποιουδήποτε άλλου ανώτερου νομοθετήματος ή ότι η
σχετική διαδικασία δεν έλαβε υπόψη οποιοδήποτε σημαντικό
ζήτημα όταν εισήχθηκε η διάταξη, τότε η διάταξη θ’ ακυρώνεται.

Άρθρο 17

Ο Χάρτης εγγυάται τα δικαιώματα της νεολαίας να συμμετέχει
ενεργά στο δημόσιο και πολιτικό βίο.

Άρθρο 18

Οι παράνομες πράξεις και παραλείψεις, όπως και οι αρμόζουσες
ποινές καθορίζονται απ’ το ποινικό και αστικό δίκαιο.

Άρθρα 19

Το φορολογικό σύστημα και οι υπόλοιπες φορολογικές ρυθμίσεις
καθορίζονται διά νόμου.

Άρθρο 20

Ο Χάρτης θεωρεί απαραβίαστα τα θεμελιώδη δικαιώματα και τις
ελευθερίες, όπως αυτά ορίζονται απ’ τις περί των ανθρωπίνων
δικαιωμάτων διεθνείς συνθήκες, συμβάσεις και διακηρύξεις.

 

ΙΙΙ
 

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΕΣ

Άρθρο 21

Ο Χάρτης ενσωματώνει την Παγκόσμια Διακήρυξη των
Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, το Διεθνές Σύμφωνο για τα Ατομικά
και Πολιτικά Δικαιώματα, το Διεθνές Σύμφωνο για τα Οικονομικά,
Κοινωνικά και Μορφωτικά Δικαιώματα, όπως επίσης και άλλες
διεθνώς αναγνωρισμένες συμβάσεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Άρθρο 22

Τα καθολικά δικαιώματα και οι υποχρεώσεις που αφορούν τα
πολιτικά, μορφωτικά, κοινωνικά και οικονομικά δικαιώματα είναι εγγυημένα.

Άρθρο 23

α) Όλοι έχουν το δικαίωμα να εκφράζουν τα εθνικά, πολιτισμικά,
γλωσσικά και γενετήσια δικαιώματά τους.
β) Όλοι έχουν το δικαίωμα να ζουν σ’ ένα υγιές περιβάλλον,
βασισμένο στην οικολογική ισορροπία.

Άρθρο 24

Όλοι έχουν το δικαίωμα στην ελευθερία της άποψης και της
έκφρασης, περιλαμβανομένης της ελευθερίας να διατηρούν
ανεμπόδιστα την άποψή τους και ν’ αναζητούν, δέχονται και να
μεταδίδουν πληροφορίες και ιδέες μέσω οποιουδήποτε μέσου και
πέραν των συνόρων.
Η ελευθερία της έκφρασης κι η ελευθερία στην ενημέρωση μπορεί
να περιοριστεί όταν αφορά την ασφάλεια των Αυτόνομων
Περιφερειών, τη δημόσια ασφάλεια και τάξη, την ακεραιότητα του
ατόμου, την ιερότητα της ιδιωτικής ζωής ή την πρόληψη και δίωξη
του εγκλήματος.

Άρθρο 25

α) Όλοι έχουν το δικαίωμα στην ελευθερία και την προσωπική
ασφάλεια.
β) Όλοι όσοι στερούνται την ελευθερίας τους θα τυγχάνουν
ανθρώπινης μεταχείρισης και σεβασμού στην αυτονόητη
αξιοπρέπεια που έχουν ως ανθρώπινα όντα. Κανείς δε θα
υποβάλλεται σε βασανιστήρια ή σε σκληρή, απάνθρωπη ή
ταπεινωτική τιμωρία.
γ) Οι φυλακισμένοι έχουν το δικαίωμα σε ανθρώπινες συνθήκες
κράτησης που προστατεύουν την έμφυτη αξιοπρέπειά τους. Οι
φυλακές θα υπηρετούν τον υποκείμενο σκοπό της αναμόρφωσης,
της εκπαίδευσης και της κοινωνικής επανένταξης των
φυλακισμένων.

Άρθρο 26

Κάθε ανθρώπινο πλάσμα έχει το έμφυτο δικαίωμα στη ζωή. Κανείς δε θα εκτελείται εντός των ορίων δικαιοδοσίας των Αυτόνομων Περιφερειών.

Άρθρο 27

Οι γυναίκες έχουν το απαραβίαστο δικαίωμα της συμμετοχής στην
πολιτική, κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική ζωή.

Άρθρο 28

Οι άντρες και οι γυναίκες είναι ίσοι έναντι του νόμου. Ο Χάρτης
εγγυάται την αποτελεσματική πραγμάτωση της ισότητας των
γυναικών και καθοδηγεί τους δημόσιους θεσμούς να εργάζονται
προς την κατεύθυνση της εξάλειψης των έμφυλων διακρίσεων.

Άρθρο 29

Ο Χάρτης εγγυάται τα δικαιώματα του παιδιού. Ειδικότερα, τα
παιδιά δεν θα υφίστανται οικονομική εκμετάλλευση, παιδική
εργασία, βασανισμούς ή βαναυσότητα, απάνθρωπη ή ταπεινωτική
μεταχείριση ή τιμωρία και δεν θα παντρεύονται πριν την
ενηλικίωσή τους.

Άρθρο 30

Όλοι οι άνθρωποι έχουν δικαίωμα :
1. στην ατομική ασφάλεια στο πλαίσιο μιας ειρηνικής και σταθερής
κοινωνίας.
2. στην ελεύθερη και υποχρεωτική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια
εκπαίδευση.
3. στην εργασία, την κοινωνική ασφάλιση,την υγεία και την επαρκή
στέγαση.
4. στην προστασία της μητρότητας και την ιατρική περίθαλψη της
μητέρας και του παιδιού.
5. στην επαρκή περίθαλψη και την κοινωνική μέριμνα για τους
ανάπηρους, τους γηραιότερους και όσους έχουν ειδικές ανάγκες.

Άρθρο 31

Όλοι έχουν το δικαίωμα στην ελευθερία της θρησκευτικής λατρείας
και της άσκησης των θρησκευτικών πρακτικών τους, ατομικά ή
ομαδικά. Κανείς δε θα υπόκειται σε διώξεις λόγω των
θρησκευτικών του πεποιθήσεων.

Άρθρο 32

α) Όλοι έχουν το δικαίωμα στην ελευθερία να συνάπτουν ενώσεις
με άλλους, περιλαμβανομένου του δικαιώματος της ίδρυσης και της
προσχώρησης σε οποιοδήποτε πολιτικό κόμμα, ένωση, εργατικό
συνδικάτο και/ή πολιτική συγκέντρωση.
β) Ασκώντας το δικαίωμα στην ελευθερία της σύναψης ενώσεων, η
πολιτική, οικονομική και πολιτιστική έκφραση όλων των
κοινοτήτων προστατεύεται. Αυτό εξυπηρετεί την προστασία της
πλούσιας και ποικιλόμορφης κληρονομιάς των λαών των
Αυτόνομων Περιφερειών.
γ) Η θρησκεία των Γιαζιντί αποτελεί αναγνωρισμένη θρησκεία και
το δικαίωμα των πιστών της στην ελευθερία της ένωσης και της
έκφρασης προστατεύεται ρητά. Η προστασία της θρησκευτικής,
κοινωνικής και πολιτιστικής ζωής των Γιαζιντί μπορεί να
διασφαλιστεί μέσω της ψήφισης νόμων απ’ τη Νομοθετική
Συνέλευση.

Άρθρο 33

Όλοι έχουν την ελευθερία στην πρόσβαση και την διάδοση της
ενημέρωσης, όπως και στη διακίνηση των ιδεών, των απόψεων και
των συναισθημάτων τους, προφορικά, γραπτά, μέσω
εικονογραφημένων αναπαραστάσεων ή με οποιοδήποτε άλλο
τρόπο.

Άρθρο 34

Όλοι έχουν το δικαίωμα στην ειρηνική συνάθροιση,
περιλαμβανομένου του δικαιώματος στην ειρηνική διαμαρτυρία,
διαδήλωση και απεργία.

Άρθρο 35

Όλοι έχουν το δικαίωμα να γνωρίσουν και να συνεισφέρουν
ελεύθερα στις ακαδημαϊκές, επιστημονικές, καλλιτεχνικές και
πολιτιστικές εκφράσεις και δημιουργίες μέσω ατομικών ή
ομαδικών πρακτικών, να έχουν πρόσβαση και ν’ απολαμβάνουν τις
εκφράσεις και τις δημιουργίες τους, όπως και να τις διαδίδουν.

Άρθρο 36

Όλοι έχουν το δικαίωμα να ψηφίζουν και να θέτουν υποψηφιότητα
για τις δημόσιες θέσεις, όπως καθορίζεται απ’ το νόμο.

Άρθρο 37

Όλοι έχουν το δικαίωμα να αιτηθούν πολιτικό άσυλο. Οι άνθρωποι
θα απελαύνονται μόνο μετά από απόφαση ενός επαρκούς,
αμερόληπτου και κατάλληλα συντεταγμένου δικαστικού σώματος,
το οποίο έχει σεβαστεί κάθε δικαίωμα που προκύπτει απ’ τη σχετική
νομική διαδικασία.

Άρθρο 38

Όλοι οι άνθρωποι είναι ίσοι έναντι του νόμου και δικαιούνται ίσες
ευκαιρίες στη δημόσια κι επαγγελματική ζωή.

Άρθρο 39

Οι φυσικοί πόροι, επίγειοι ή υπόγειοι, αποτελούν το δημόσιο
πλούτο της κοινωνίας. Οι εξορυκτικές διαδικασίες, η διαχείριση, η
αδειοδότηση και άλλες ενυπόγραφες συμφωνίες που αφορούν
τέτοιους πόρους θα ρυθμίζονται απ’ το νόμο.

Άρθρο 40

Όλα τα κτήρια και η γη στις Αυτόνομες Περιφέρειες που ανήκουν
στη Μεταβατική Διοίκηση αποτελούν δημόσια περιουσία. Η χρήση
και η διανομή τους θα καθορίζεται διά νόμου.

Άρθρο 41

Όλοι έχουν το δικαίωμα στη χρήση και την απόλαυση της ιδιωτικής
τους περιουσίας. Κανείς δε θα στερείται την περιουσία του παρά
μόνο με την καταβολή μιας δίκαιης αποζημίωσης, για λόγους
δημόσιας ωφέλειας ή κοινωνικού συμφέροντος και σε κάθε
περίπτωση σύμφωνα με τις διαδικασίες που καθορίζονται απ’ το
νόμο.

Άρθρο 42

Το οικονομικό σύστημα στις περιφέρειες θα κατευθύνεται προς την
προαγωγή της γενικής ευημερίας κι ειδικότερα στην παροχή πόρων
στους τομείς της επιστήμης και της τεχνολογίας. Θ’ αποσκοπεί στη
διασφάλιση των καθημερινών αναγκών των ανθρώπων και στην
εξασφάλιση μιας αξιοπρεπούς ζωής. Τα μονοπώλια απαγορεύονται
διά νόμου. Τα εργασιακά δικαιώματα και η βιώσιμη ανάπτυξη είναι
εγγυημένα.

Άρθρο 43

Όλοι έχουν το δικαίωμα στην ελεύθερη μετακίνηση και την
ελευθερία να επιλέγουν τον τόπο της διαμονής τους εντός των
ορίων των Αυτόνομων Περιφερειών.

Άρθρο 44

Η απαρίθμηση των δικαιωμάτων και ελευθεριών που αναφέρονται
στο Γ’ Μέρος δεν είναι οριστική.


ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΑΥΤΟ-ΔΙΕΥΘΥΝΟΜΕΝΗΣ
ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

IV


Η Νομοθετική Συνέλευση

Άρθρο 45


Η Νομοθετική Συνέλευση των Αυτόνομων Περιφερειών εκλέγεται
απ’ ευθείας απ’ το λαό, με μυστική ψηφοφορία και η διάρκεια της
θητείας είναι τετραετής.

Άρθρο 46

Η πρώτη σύγκληση της Νομοθετικής Συνέλευσης δε θα
πραγματοποιηθεί αργότερα απ’ τη 15 η μέρα που ακολουθεί την
ανακοίνωση των τελικών αποτελεσμάτων των εκλογών σ’ όλες τις
Αυτόνομες Περιφέρειες. Αυτά τα αποτελέσματα θα επικυρώνονται
και θ’ ανακοινώνονται απ’ την Ανώτατη Εκλογική Επιτροπή.
Ο Πρόεδρος του Μεταβατικού Εκτελεστικού Συμβουλίου θα
συγκαλέσει την πρώτη συνεδρίαση της Νομοθετικής Συνέλευσης.
Στην περίπτωση που βάσιμοι λόγοι παρακωλύουν την πρώτη
σύγκλησή του, ο Πρόεδρος του Μεταβατικού Εκτελεστικού
Συμβουλίου θα ορίσει άλλη ημερομηνία σύγκλησης εντός
δεκαπέντε ημερών.
Ως όριο απαρτίας ορίζεται το 50 % συν ένα επί του συνόλου των
μελών. Το πρεσβύτερο μέλος της Νομοθετικής Συνέλευσης θα
προεδρεύει στην πρώτη συνεδρίαση απ’ την οποία θα εκλεγούν οι
Συμπρόεδροι και το Εκτελεστικό Συμβούλιο.
Οι συνεδριάσεις της Νομοθετικής Συνέλευσης είναι δημόσιες εκτός
κι αν λόγοι ανάγκης επιβάλουν το αντίθετο.

Άρθρο 47

Θ’ αντιστοιχεί ένα μέλος του Ανώτατου Νομοθετικού Συμβουλίου
σε κάθε δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) εγγεγραμμένους ψηφοφόρους
που κατοικούν εντός των Αυτόνομων Περιφερειών. Τουλάχιστον
το 40 % των μελών της Νομοθετικής Συνέλευσης πρέπει ν’
αποτελείται από άτομα του ίδιου φύλου σύμφωνα με τους
εκλογικούς νόμους. Η εκπροσώπηση της κοινότητας των Ασσυρίων,
όπως επίσης και της νεολαίας, στις εκλογικές λίστες ρυθμίζεται απ’
τους εκλογικούς νόμους.

Άρθρο 48

1) Κανένα μέλος της Νομοθετικής Συνέλευσης δεν μπορεί να
υπηρετήσει περισσότερες από δύο συνεχόμενες θητείες.
2) Η θητεία της Νομοθετικής Συνέλευσης μπορεί να παραταθεί σε
εξαιρετικές περιπτώσεις και κατόπιν αιτήματος του ενός τετάρτου
(1/4) των μελών της ή κατόπιν αιτήματος του Γραφείου της
Προεδρίας του Συμβουλίου, με τη συναίνεση των δύο τρίτων (2/3)των μελών του Συμβουλίου. Η παράταση δε θα διαρκέσει πάνω από
έξι (6) μήνες.

Άρθρο 49

Κάθε πρόσωπο που έχει φτάσει στην ηλικία των δεκαοχτώ (18)
ετών έχει δικαίωμα να ψηφίζει. Οι υποψήφιοι για τη Νομοθετική
Συνέλευση πρέπει να έχουν συμπληρώσει τα εικοσιδύο (22) τους
χρόνια. Οι προϋποθέσεις για την υποψηφιότητα και την εκλογή
καθορίζονται απ’ τον εκλογικό νόμο.

Άρθρο 50

Τα μέλη της Νομοθετικής Συνέλευσης απολαμβάνουν ασυλίας όσον
αφορά ενέργειες και παραλείψεις που προκύπτουν απ’ την άσκηση
των επίσημων καθηκόντων τους. Οποιαδήποτε δίωξη απαιτεί την
έγκριση της Νομοθετικής Συνέλευσης, με την εξαίρεση των
κατάφωρων εγκλημάτων. Το Γραφείο της Προεδρίας θα
ενημερώνεται για κάθε εκκρεμούσα δίωξη το συντομότερο δυνατό.

Άρθρο 51

Κανένα μέλος στη διάρκεια της επίσημης θητείας του δεν
επιτρέπεται ν’ ασκεί οποιοδήποτε δημόσιο, ιδιωτικό ή άλλο
επάγγελμα. Οποιαδήποτε τέτοια ασχολία αναστέλλεται απ’ τη
στιγμή που [το μέλος] δίνει τον συνταγματικό όρκο. Έχει το
δικαίωμα να επιστρέψει στην εργασία του, πλήρης δικαιωμάτων
και οφελών, απ’ τη στιγμή που λήγει η θητεία του.

Άρθρο 52

Τα Τοπικά Συμβούλια σε κάθε επαρχία των Αυτόνομων
Περιφερειών θα συγκροτούνται μέσω άμεσων εκλογών.

Άρθρο 53

Τα καθήκοντα της Νομοθετικής Συνέλευσης είναι:-Να θεσπίζει τους κανονισμούς και τις διαδικασίες που διέπουν το
έργο της Νομοθετικής Συνέλευσης.
-Να θεσπίζει νομοθεσία και να προτείνει κανονισμούς για τα
Τοπικά Συμβούλια και άλλους θεσμούς, περιλαμβανομένων
μόνιμων και ad hoc επιτροπών, κάτω απ’ την επίβλεψή της.
-Ν’ ασκεί έλεγχο πάνω στα διοικητικά και εκτελεστικά σώματα,
περιλαμβανομένης της χρήσης εξουσιών επανελέγχου.
-Η επικύρωση των διεθνών συνθηκών και συμφωνιών.
-Ν’ αναθέσει τις εξουσίες της στο Εκτελεστικό Συμβούλιο ή σ’ ένα
απ’ τα μέλη του και κατόπιν να τις ανακαλέσει.
-Να κηρύττει κατάσταση πολέμου και ειρήνης.
-Να επικυρώνει το διορισμό των μελών του Ανώτατου
Συνταγματικού Δικαστηρίου.
-Να υιοθετεί τον γενικό προϋπολογισμό.
-Να καθορίζει τη γενική πολιτική και τ’ αναπτυξιακά σχέδια.
-Να εγκρίνει και ν’ απονέμει αμνηστία.
-Να υιοθετεί διατάγματα που εκδόθηκαν απ’ το Εκτελεστικό
Συμβούλιο .
-Να υιοθετεί νόμους για την κοινή διακυβέρνηση των Επαρχιακών
Συμβουλίων των Αυτόνομων Περιφερειών.
 

V


Το Εκτελεστικό Συμβούλιο

Άρθρο 54

Ο Καντονάρχης

Α) Ο Καντονάρχης, από κοινού με το Εκτελεστικό Συμβούλιο των
Αυτόνομων Περιφερειών, κατέχει την εκτελεστική εξουσία όπως
ορίστηκε απ’ τον παρόντα Χάρτη.
Β) Ο υποψήφιος για το αξίωμα του Καντονάρχη πρέπει:
1. Να έχει συμπληρώσει τα τριάνταπέντε (35) έτη.
2. Να είναι Σύριος πολίτης και κάτοικος του καντονίου.
3.Να μη βαρύνεται από καταδίκες ή διώξεις.
Γ) Η διαδικασία που ορίζει την υποψηφιότητα και εκλογή του
Καντονάρχη:
1.Εντός τριάντα (30) ημερών απ’ την πρώτη συνεδρίαση της
Νομοθετικής Συνέλευσης, ο Πρόεδρός της πρέπει να ζητήσει την
εκλογή των Καντοναρχών.
2. Οι αιτήσεις των υποψηφίων για το αξίωμα του Καντονάρχη
πρέπει να υποβάλλονται γραπτώς στο Ανώτατο Δικαστήριο που θα
τις εξετάσει και θα τις αποδεχτεί ή θα τις απορρίψει το αργότερο σε
δέκα (10) μέρες απ’ τη λήξη της προθεσμίας για την υποβολή τους.
3. Η Νομοθετική Συνέλευση θα εκλέξει τον Καντονάρχη με
απόλυτη πλειοψηφία.
4. Αν κανείς εκ των υποψηφίων δε συγκεντρώσει την απαιτούμενη
πλειοψηφία, θα λάβει χώρα δεύτερος γύρος που θα εκλέξει τον
υποψήφιο που θα συγκεντρώσει το μεγαλύτερο αριθμό ψήφων.
5. Η θητεία του Καντονάρχη είναι τετραετής και ισχύει απ’ τη μέρα
που θα δώσει τον Όρκο του Αξιώματος.
6. Ο Καντονάρχης δίνει τον Όρκο του Αξιώματος ενώπιον της
Νομοθετικής Συνέλευσης πριν αναλάβει τα επίσημα καθήκοντά
του.
7. Ο Καντονάρχης διορίζει έναν ή περισσότερους Αναπληρωτές, που
εγκρίνονται απ’ τη Νομοθετική Συνέλευση. Οι Αναπληρωτές δίνουν
τον Όρκο του Αξιώματος ενώπιον του Καντονάρχη, μετά τον οποίο
μπορεί να τους ανατεθούν ειδικά καθήκοντα.8. Σε περίπτωση που ο Καντονάρχης αδυνατεί να εκπληρώσει τα
καθήκοντά του, ένας εκ των Αναπληρωτών του θα τον
αντικαθιστά. Σε περίπτωση που ούτε ο Καντονάρχης ούτε οι
Αναπληρωτές είναι σε θέση να εκπληρώσουν τα καθήκοντά τους
για οποιοδήποτε λόγο, τα καθήκοντα του Καντονάρχη θα
μεταβιβάζονται στον Πρόεδρο της Νομοθετικής Συνέλευσης.
9. Ο Κυβερνήτης θα πρέπει να απευθύνει οποιαδήποτε επιστολή
παραίτησης στη Νομοθετική Συνέλευση.
Δ) Οι εξουσίες και τα καθήκοντα του Καντονάρχη:
1. Ο Καντονάρχης θα διασφαλίζει το σεβασμό στο Χάρτη και την
προστασία της εθνικής ενότητας και κυριαρχίας και σε κάθε
περίπτωση θα εκτελεί τα καθήκοντά του μ’ αφοσίωση κι
ευσυνειδησία.
2. Ο Καντονάρχης θα διορίζει τον Πρόεδρο του Εκτελεστικού
Συμβουλίου.
3. Ο Καντονάρχης θα εφαρμόζει τους νόμους που ψηφίστηκαν απ’
τη Νομοθετική Συνέλευση και θα εκδίδει αποφάσεις, οδηγίες και
διατάγματα σύμφωνα με τους αντίστοιχους νόμους.
4. Ο Καντονάρχης οφείλει ν’ απευθύνει πρόσκληση στην
νεοεκλεγείσα Νομοθετική Συνέλευση να συγκληθεί μέσα σε
δεκαπέντε (15) μέρες απ’ την ανακοίνωση των εκλογικών
αποτελεσμάτων.
5. Ο Καντονάρχης μπορεί να απονέμει μετάλλια.
6. Ο Καντονάρχης μπορεί να παραχωρεί αμνηστία όπως συνιστάται
απ’ τον Πρόεδρο του Εκτελεστικού Συμβουλίου.
Ε) Ο Καντονάρχης είναι υπεύθυνος απέναντι στο λαό μέσω των
εκπροσώπων του στη Νομοθετική Συνέλευση. Η Νομοθετική
Συνέλευση έχει το δικαίωμα να τον φέρει ενώπιον του Ανώτατου
Συνταγματικού Δικαστηρίου με τις κατηγορίες της προδοσίας ή
άλλες μορφές στάσης.
Το Εκτελεστικό Συμβούλιο:Το Εκτελεστικό Συμβούλιο αποτελεί το ανώτατο εκτελεστικό και
διοικητικό σώμα στις Αυτόνομες Περιφέρειες. Είναι υπεύθυνο για
την εφαρμογή των νόμων, των ψηφισμάτων και των διαταγμάτων
όπως αυτά εκδίδονται απ’ τη Νομοθετική Συνέλευση και τους
δικαστικούς θεσμούς. Θα συντονίζει τους θεσμούς των Αυτόνομων
Περιφερειών.

Άρθρο 55

Το Εκτελεστικό Συμβούλιο αποτελείται από έναν Πρόεδρο,
αντιπροσώπους και επιτροπές.

Άρθρο 56

Το κόμμα ή ο συνασπισμός που θα κερδίσει την πλειοψηφία των
εδρών στη Νομοθετική Συνέλευση θα σχηματίσει το Εκτελεστικό
Συμβούλιο εντός ενός μήνα απ’ την παράδοση της εντολής με την
έγκριση της απόλυτης πλειοψηφίας (51 %) των μελών της
Νομοθετικής Συνέλευσης.

Άρθρο 57

Ο επικεφαλής του Εκτελεστικού Συμβουλίου δεν θα υπηρετεί περισσότερες  από δύο θητείες, η καθεμιά απ' τις οποίες είναι τετραετής.

Άρθρο 58

Ο Επικεφαλής του Εκτελεστικού Συμβουλίου μπορεί να επιλέξει
συμβούλους απ’ τις τάξεις των νεοεκλεγμένων μελών της
Νομοθετικής Συνέλευσης.

Άρθρο 59

Κάθε σύμβουλος θα είναι υπεύθυνος για ένα εκ των σωμάτων εντός
της Εκτελεστικής Επιτροπής.

Άρθρο 60

Το έργο του Εκτελεστικού Συμβουλίου, περιλαμβανομένων των
Υπουργείων, και της σχέσης του με τους υπόλοιπους θεσμούς /
επιτροπές ρυθμίζεται διά νόμου.

Άρθρο 61

Μετά απ’ τη σύσταση και την έγκριση του Εκτελεστικού
Συμβουλίου, θα εξαγγείλει το μελλοντικό του Πρόγραμμα
Διακυβέρνησης. Κατόπιν της έγκρισής του απ’ τη Νομοθετική Συνέλευση, το Εκτελεστικό Συμβούλιο είναι υποχρεωμένο να
εφαρμόσει το Πρόγραμμα της Διακυβέρνησής του στη διάρκεια της
καθορισμένης νομοθετικής του θητείας.

Άρθρο 62

Οι ανώτεροι δημόσιοι λειτουργοί και οι εκπρόσωποι του κάθε
Υπουργείου θα διορίζονται απ’ το Εκτελεστικό Συμβούλιο και θα
εγκρίνονται απ’ τη Νομοθετική Συνέλευση.
Τα Επαρχιακά Διοικητικά Συμβούλια [Δημοτικά Συμβούλια]:
1. Τα Καντόνια των Αυτόνομων Περιφερειών αποτελούνται απ’ τα
Επαρχιακά Διοικητικά Συμβούλια [Δημοτικά Συμβούλια] και
επιτηρούνται απ’ το αρμόδιο Εκτελεστικό Συμβούλιο που διατηρεί
την εξουσία να τροποποιήσει τις λειτουργίες και τους κανονισμούς
τους.
2. Οι εξουσίες και τα καθήκοντα των Επαρχιακών Διοικητικών
Συμβουλίων [Δημοτικά Συμβούλια] βασίζονται στην προσήλωση
στην πολιτική της αποκέντρωσης. Η εποπτεία του Καντονιού επί
της εξουσίας των Επαρχιακών Διοικητικών Συμβουλίων [Δημοτικά
Συμβούλια], περιλαμβανομένων του προϋπολογισμού και των
οικονομικών τους, των δημόσιων υπηρεσιών και των δημοτικών
εκλογών ρυθμίζεται διά νόμου.
3. Τα Επαρχιακά Διοικητικά Συμβούλια [Δημοτικά Συμβούλια]
εκλέγονται απ’ ευθείας απ’ το λαό μέσω μυστικής ψηφοφορίας.

VI


Το Δικαστικό Συμβούλιο:

‘Αρθρο 63

Η ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης αποτελεί τη θεμελιώδη αρχή της
έννομης διακυβέρνησης, η οποία διασφαλίζει μια δίκαιη κι
αποτελεσματική επίλυση των υποθέσεων απ’ τα αρμόδια κι
αμερόληπτα δικαστήρια.

Άρθρο 64

Οποιοσδήποτε κατηγορείται για εγκληματική ενέργεια θα
θεωρείται αθώος μέχρι να κριθεί ένοχος από το αρμόδιο κι
αμερόληπτο δικαστήριο.

Άρθρο 65

Όλοι οι θεσμοί του Δικαστικού Συμβουλίου πρέπει ν’ αποτελούνται
από τουλάχιστον 40 % πρόσωπα του ίδιου φύλου.

Άρθρο 66

Το δικαίωμα της υπεράσπισης είναι ιερό κι απαραβίαστο σε όλα τα
στάδια της ανάκρισης και της δίκης.

Άρθρο 67

Η απομάκρυνση ενός Δικαστή από το αξίωμά του απαιτεί απόφαση
του Δικαστικού Συμβουλίου.

Άρθρο 68

Οι κρίσεις και οι δικαστικές αποφάσεις εκδίδονται εκ μέρους του
λαού.

Άρθρο 69

Η μη εφαρμογή των δικαστικών αποφάσεων και παραγγελιών
αποτελεί παραβίαση του νόμου.

Άρθρο 70

Κανείς πολίτης δε θα οδηγείται σε δίκη ενώπιον οποιουδήποτε
στρατοδικείου ή ειδικού ή ad hoc δικαστηρίου.

Άρθρο 71

Οι έρευνες σε κατοικίες και άλλα μέρη που αποτελούν ιδιωτική
περιουσία πρέπει να διεξάγονται σύμφωνα με το σχετικό
εκτελούμενο ένταλμα, το οποίο να έχει εκδοθεί απ’ τις δικαστικές
αρχές.

Άρθρο 72

Όλοι δικαιούνται απόλυτη ισότητα σε μια δίκαιη και δημόσια
ακρόαση από ένα ανεξάρτητο και αμερόληπτο δικαστήριο, για τον
καθορισμό των δικαιωμάτων και υποχρεώσεών τους και για
οποιαδήποτε εγκληματική κατηγορία τους βαραίνει.

Άρθρο 73

Κανείς δε θα υποβάλλεται σε αυθαίρετη σύλληψη ή κράτηση.
Κανείς δε θα στερείται την ελευθερία του εκτός απ’ τους
συγκεκριμένους λόγους και σύμφωνα με τη διαδικασία που ορίζει ο
νόμος.

Άρθρο 74

Οποιοσδήποτε υπήρξε θύμα παράνομης σύλληψης ή κράτησης ή
υπέστη με άλλο τρόπο βλάβη ή τραυματισμό ως αποτέλεσμα
ενεργειών και παραλείψεων εκ μέρους των δημόσιων αρχών έχει
εκτελεστό δικαίωμα αποζημίωσης

Άρθρο 75

Το Δικαστικό Συμβούλιο είναι θεσπισμένο διά νόμου.

VII


H Ανώτατη Εκλογική Επιτροπή

Άρθρο 76

Η Ανώτατη Εκλογική Επιτροπή αποτελεί ανεξάρτητο σώμα,
αρμόδιο να επιβλέπει και να διεξάγει την εκλογική διαδικασία.
Αποτελείται από 18 μέλη, εκπροσωπώντας όλα τα καντόνια, που
διορίζονται απ’ τη Νομοθετική Συνέλευση.
1. Οι αποφάσεις της Επιτροπής απαιτούν την ειδική πλειοψηφία
των έντεκα (11) ψήφων.
2. Τα μέλη της Ανώτατης Εκλογικής Επιτροπής δεν μπορούν να
θέσουν υποψηφιότητα για τη Νομοθετική Συνέλευση.
3. Η Ανώτατη Εκλογική Επιτροπή αποφασίζει την ημέρα
διεξαγωγής των εκλογών, την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων και δέχεται τις υποψηφιότητες των εκλέξιμων υποψηφίων για τη Νομοθετική Συνέλευση.
4. Όπως δηλώνεται στο Άρθρο 51, η Ανώτατη Εκλογική Επιτροπή
ελέγχει την εκλογιμότητα των υποψηφίων που διεκδικούν την
εκλογή τους στη Νομοθετική Συνέλευση. Η Ανώτατη Εκλογική
Επιτροπή αποτελεί το μοναδικό σώμα που είναι αρμόδιο να δεχτεί
καταγγελίες για εκλογική απάτη, εκφοβισμό των ψηφοφόρων ή
παράνομη παρέμβαση στην εκλογική διαδικασία.
5. Η Ανώτατη Εκλογική Επιτροπή επιβλέπεται απ’ το Ανώτατο
Δικαστήριο και μπορεί να εποπτευτεί από παρατηρητές του ΟΗΕ και
οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών.
6. Η Ανώτατη Εκλογική Επιτροπή, από κοινού με το Δικαστικό
Συμβούλιο, θα συγκαλεί συγκέντρωση όλων των υποψηφίων που
διεκδικούν την εκλογή στη Νομοθετική Συνέλευση για ν’
αναγγείλει τα ονόματα των εκλέξιμων υποψηφίων.
 

VIII
 

Το Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο

Άρθρο 77

α) Το Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο αποτελείται από εφτά (7)
μέλη, το σύνολο των οποίων διορίζονται απ’ τη Νομοθετική
Συνέλευση. Τα μέλη του προέρχονται από Δικαστές, νομικούς
εμπειρογνώμονες και δικηγόρους, το σύνολο των οποίων πρέπει να
έχει επαγγελματική εμπειρία δεκαπέντε (15) τουλάχιστον ετών.
β) Κανένα μέλος του Ανώτατου Συνταγματικού Δικαστηρίου δεν
μπορεί να εκλεγεί για να υπηρετήσει στο Εκτελεστικό Συμβούλιο ή
στη Νομοθετική Συνέλευση ή να κατέχει οποιοδήποτε άλλο αξίωμα
ή θέση επ’ αμοιβή, όπως ορίζεται απ’ το νόμο.
γ) Η θητεία ενός μέλους είναι τετραετής. Κανένα μέλος δεν μπορεί
να υπηρετήσει πέραν των δύο θητειών.
Τα καθήκοντα του Ανώτατου Συνταγματικού Δικαστηρίου

Άρθρο 78

1. Να ερμηνεύει τα άρθρα και τις βασικές αρχές του Χάρτη.
2. Να αποφαίνεται για τη συνταγματικότητα των νόμων που
θεσπίζονται απ’ τη Νομοθετική Συνέλευση και των αποφάσεων που
λαμβάνονται απ’ το Εκτελεστικό Συμβούλιο.
3. Να επανεξετάζει δικαστικά τις νομοθετικές πράξεις και τις
εκτελεστικές αποφάσεις, όπου αυτές έρχονται ενδεχομένως σ’
αντίθεση με το γράμμα και το πνεύμα του Χάρτη και το Σύνταγμα.
4. Οι Καντονάρχες, τα μέλη της Νομοθετικής Συνέλευσης και του
Εκτελεστικού Συμβουλίου μπορούν να προσαχθούν ενώπιον του
Ανώτατου Συνταγματικού Δικαστηρίου όταν υποτεθεί πως
ενήργησαν κατά παράβαση του Χάρτη.
5. Οι αποφάσεις του λαμβάνονται με την απόλυτη πλειοψηφία των
ψήφων.

Άρθρο 79

Κανένα μέλος του Ανώτατου Συνταγματικού Δικαστηρίου δεν θα
απομακρύνεται απ’ το αξίωμά του εκτός απ’ τις περιπτώσεις που
επέδειξε σαφώς κακή συμπεριφορά ή ανικανότητα. Οι διατάξεις και
οι διαδικασίες που διέπουν το έργο του Ανώτατου Συνταγματικού
Δικαστηρίου θα καθοριστούν με ειδικό νόμο.

Άρθρο 80

Η Διαδικασία για την καθορισμό της συνταγματικότητας των
Νόμων έχει ως εξής:
1. Η απόφαση για τη μη συνταγματικότητα οποιουδήποτε νόμου
έχει ως εξής:
α) Όταν πριν απ’ τη θέσπιση ενός νόμου περισσότερο απ’ το 20 %
των μελών της Νομοθετικής Συνέλευσης αντιτίθεται στη
συνταγματικότητά του, το Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο
επιλαμβάνεται του ζητήματος και εκδίδει την απόφασή του εντός
δεκαπέντε (15) ημερών ενώ στην περίπτωση που ο νόμος
θεσπίστηκε με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, η απόφαση θα
εκδίδεται εντός εφτά (7) ημερών.β) Όπου, μετά την απόφαση του Δικαστηρίου του Ανώτατου
Συνταγματικού Δικαστηρίου, πάνω απ’ το 20 % των μελών της
Νομοθετικής Συνέλευσης εξακολουθεί να αντιτίθεται στη
συνταγματικότητα του νόμου, είναι δυνατό ν’ ασκηθεί έφεση.
γ) Αν κατόπιν έφεσης, το Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο
αποφασίσει πως ο θεσπισμένος νόμος είναι αντισυνταγματικός, ο
νόμος θα θεωρείται άκυρος.
2. Αν προβληθεί ένα επιχείρημα σε δικαστήριο σχετικά με τη
συνταγματικότητα ενός νόμου:
α) Αν οι διάδικοι σε μια υπόθεση αμφισβητούν τη
συνταγματικότητα ενός νόμου και το δικαστήριο συνεχίζεται, το
ζήτημα εκκρεμεί και αναφέρεται στο Ανώτατο Συνταγματικό
Δικαστήριο.
β) Το Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο πρέπει να παραδώσει την
απόφασή του εντός τριάντα (30) ημερών.

ΙΧ


Γενικές Αρχές

Άρθρο 81

Ο Χάρτης ισχύει εντός των Αυτόνομων Περιφερειών. Είναι δυνατό
να τροποποιηθεί μόνο με την ειδική πλειοψηφία των δύο τρίτων
(2/3) των μελών της Νομοθετικής Συνέλευσης.

Άρθρο 82

Ο Χάρτης υποβάλλεται ενώπιον της Μεταβατικής Νομοθετικής
Συνέλευσης προς εξέταση κι επικύρωση.

Άρθρο 83

Οι Σύριοι πολίτες που έχουν διπλή υπηκοότητα απαγορεύεται να
κατέχουν ηγετικές θέσεις στο Γραφείο του Καντονάρχη, το
Επαρχιακό Συμβούλιο και το Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο.

Άρθρο 84

Ο Χάρτης καθορίζει το νομοθετικό πλαίσιο μέσω του οποίου θα
εφαρμόζονται οι νόμοι, τα διατάγματα και οι καταστάσεις εκτάκτου
ανάγκης.

Άρθρο 85

Οι εκλογές για την ανάδειξη της Νομοθετικής Συνέλευσης θα
διεξαχθούν εντός τεσσάρων (4) ημερών απ’ την επικύρωση του
Χάρτη απ’ τη Μεταβατική Νομοθετική Συνέλευση. Η Μεταβατική
Νομοθετική Συνέλευση διατηρεί το δικαίωμα να παρατείνει τη
χρονική περίοδο αν προκύψουν εξαιρετικές συνθήκες.

Άρθρο 86

Ο Όρκος του Αξιώματος [που] δίνεται απ’ τα μέλη της Νομοθετικής
Συνέλευσης [είναι]: «Ορκίζομαι επίσημα στο όνομα του
Παντοδύναμου Θεού να τηρώ το Χάρτη και τους νόμους των
Αυτόνομων Περιφερειών, να υπερασπίζομαι την ελευθερία και τα
συμφέροντα του λαού, να διασφαλίζω την ασφάλεια των
Αυτόνομων Περιφερειών, να υπερασπίζομαι τα δικαιώματα της
νόμιμης αυτοάμυνας και να αγωνίζομαι για την κοινωνική
δικαιοσύνη σύμφωνα με τις αρχές των δημοκρατικών κανόνων που
κατοχυρώνονται διά του παρόντος».

Άρθρο 87

Όλα τα κυβερνητικά σώματα, οι θεσμοί και οι επιτροπές θ’
αποτελούνται από 40 % τουλάχιστον πρόσωπα του ίδιου φύλου.

Άρθρο 88

Το Συριακό ποινικό και αστικό δίκαιο εφαρμόζεται στις Αυτόνομες
Περιφέρειες εκτός απ’ τα σημεία που αντιτίθενται στις διατάξεις
του παρόντος Χάρτη.

Άρθρο 89

Σε περίπτωση σύγκρουσης μεταξύ νόμων θεσπισμένων απ’ τη
Νομοθετική Συνέλευση και της νομοθεσίας της κεντρικής
κυβέρνησης, το Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο θα αποφανθείγια το νόμο που θα εφαρμοστεί, βασισμένο στο βέλτιστο συμφέρον
των Αυτόνομων Περιφερειών.

Άρθρο 90

Ο Χάρτης εγγυάται την προστασία του περιβάλλοντος και θεωρεί τη
βιώσιμη ανάπτυξη του φυσικού οικοσυστήματος ως ηθικό και ιερό
εθνικό καθήκον.

Άρθρο 91

Το εκπαιδευτικό σύστημα των Αυτόνομων Περιφερειών θα
βασίζεται στις αξίες της συμφιλίωσης, της αξιοπρέπειας και του
πλουραλισμού. Αυτό αποτελεί μια σοβαρή διαφοροποίηση απ’ τις
προηγούμενες εκπαιδευτικές πολιτικές που βασίζονταν στις
ρατσιστικές και σωβινιστικές αρχές.
Η εκπαίδευση εντός των ορίων των Αυτόνομων Περιφερειών
απορρίπτει τις προηγούμενες εκπαιδευτικές πολιτικές που
βασίζονταν στις ρατσιστικές και σωβινιστικές αρχές. Βασισμένο στις
αξίες της συμφιλίωσης, της αξιοπρέπειας και του πλουραλισμού:
α) Το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα σπουδών των Καντονιών θ’
αναγνωρίζει την πλούσια ιστορία, κουλτούρα και κληρονομιά των
λαών των Αυτόνομων Περιφερειών.
β) Το εκπαιδευτικό σύστημα, οι δίοδοι του δημόσιου τομέα και οι
ακαδημαϊκοί θεσμοί θα προάγουν τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη
δημοκρατία.

Άρθρο 92

α) Ο Χάρτης κατοχυρώνει την αρχή του διαχωρισμού θρησκείας και
Κράτους.
β) Η ελευθερία θρησκεύματος θα προστατεύεται. Κάθε θρησκεία και
πίστη στις Αυτόνομες Περιφέρειες θα γίνεται σεβαστή. Το δικαίωμα
της άσκησης των θρησκευτικών πεποιθήσεων θα είναι εγγυημένο,
εφόσον δεν αντίκειται στο δημόσιο συμφέρον.

Άρθρο 93

α) Η προαγωγή της κουλτούρας, της κοινωνικής και οικονομικής
ανάπτυξης απ’ τους διοικητικούς θεσμούς εξασφαλίζει την
επαυξημένη σταθερότητα και τη δημόσια ευημερία εντός των
ορίων των Αυτόνομων Περιφερειών.
β) Δεν υφίσταται νομιμότητα για την αρχή που αντίκειται στον
παρόντα Χάρτη.

Άρθρο 94

Ο στρατιωτικός νόμος μπορεί να επιβάλλεται και να ανακαλείται
με την ειδική πλειοψηφία των δύο τρίτων (2/3) του Εκτελεστικού
Συμβουλίου σε ειδική σύσκεψη της οποίας προεδρεύει ο
Καντονάρχης. Έπειτα η απόφαση πρέπει να παρουσιάζεται και να
γίνεται ομόφωνα δεκτή απ’ τη Νομοθετική Συνέλευση κι οι
διατάξεις της να περιλαμβάνονται σε ειδικό νόμο.
Τα Σώματα του Εκτελεστικού Συμβουλίου

Άρθρο 95

1. Σώμα Διεθνών Σχέσεων
2. Σώμα Άμυνας.
3. Σώμα Εσωτερικών Υποθέσεων.
4. Σώμα Δικαιοσύνης.
5. Σώμα των Συμβουλίων των Καντονιών και των Δήμων και της
συνδεμένης μ’ αυτό Επιτροπής Σχεδιασμού και Απογραφής.
6. Σώμα Οικονομικών και των συνδεμένων μ’ αυτό α) Επιτροπής
Τραπεζικών Διακανονισμών β) Επιτροπής Τελωνείων και Φόρων
7. Σώμα Κοινωνικών Υποθέσεων.
8. Σώμα Εκπαίδευσης.
9. Σώμα Γεωργίας.
10. Σώμα Ενέργειας.11. Σώμα Υγείας.
12. Σώμα Εμπορίου και Οικονομικής Συνεργασίας.
13. Σώμα Υποθέσεων των Μαρτύρων και των Βετεράνων.
14. Σώμα Κουλτούρας.
15. Σώμα Μεταφορών.
16. Σώμα Νεολαίας και Αθλητισμού.
17. Σώμα Περιβάλλοντος, Τουρισμού και Ιστορικών Ζητημάτων.
18. Σώμα Θρησκευτικών Υποθέσεων.
19. Σώμα Οικογένειας και Ισότητας των Φύλων.
20. Σώμα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
21. Σώμα Επικοινωνιών.
22. Σώμα Επισιτιστικής Ασφάλειας

Άρθρο 96.

Ο Χάρτης θα δημοσιευτεί στα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης και
τον τύπο.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις